Saturday 2 April 2011

aku org bndar tpiiiii boleh jd orggg kampungggg....

        asal dari kelantan , diberanakan d umah tok wan dlm bilik..( ye la time tu x slh bernk d umh ) pd tnggl 12.09.1985..xlm mn pn dok klntn tu..past u my dad kn pindh alor setar..so kmi pn berpndh dok d bandar alor setar..n life aku lbh byk d kedah..start tadika smpai form 1 sekolh d cna..n my mom bka bisnes di cni..nk naik form 2 aku pndh ke selayang..still dlm bndr..form 3 plk..pndh kgr, perlis n still dlm bndr..form 4 n 5 balk alor setar..n still dlm bndr..
          masih ku ingt ri tu aku g berkelah d bukit hijau ,dkt ngn baling kot...ond way nk lik alor setar tu..kmi lalu d kwsn bendang..syokkk x kira tgk pemandangn serba hijau..alih2 aku suh depa berenti ntuk tngkp gambar...aku pn pose la ala2 kate wiselt ( nth tul ke x yg aku eja nie) iaitu dengn mndepakan tgn ku nie..minat n teruja sgt..
            igt lg ader ri tu mmbr ajk g umh dia..ader knduri kawen..kak dia kawen..n umh mmbr ku ni d pendang..mmg kwsn kampung...n wt pertama kli nyer aku mkn GULAI DAGING + GIAH PISANG             ( BTNG PISANG )..SEDEPNYER...mmng ri tu lauk ayam lnsng x ku snth..penangan giah pisang tu..



          

                  setelah sekian lm  x mkn giah pisang tu...(  wlpn slalu g knduri tpi giaah pisang hnya dbuat d kg2 shja..)..alih2 abg kdp member aku nk kawen..di gerik..so menmndgnkn kmi ni close smpaikn mak dia likn aku n .k.ieja n ank dia baju yg sm ntuk dipkai wktu knduri tu..kra cm family gk la..sooo aku pn g bekampung kt umh dia..2-3 ari sblm knduri km dh smpai nk tolong kawan2..

          nk djdkn citer time tu nk dekat raya haji..mlm ry tu aku still x lik kg( kelantan ) coz abg aku x mai ambk lg..setelah setel ng jayanyer knduri tu..mak angkt ku nk wat lemang..first time aku mkn lemang n tgk secara live cara2 mebkr lemang..yela aku dok kelntn..n kmi mn ader wt lemang n kmi wt ketupat pals yg lemk mns tu siap cmpr ngn kacng lg..xde istilah rendang n lemang..dlm hti syoknyer life d kmpung nie..( klu dpt laki yg dok kg nie best gk nie..)

             rp2nyer wktu d knduri tu mmng ader org kg yg berkenan ngn ku..n mak angkt ku mmberi no tepon ku kpd jejaka tu.yg aku x prnh tgk mka dia..tp[i dia yg dok tgk mka aku..yela time knduri tu kn cbukk,,,mn la dok tgk mka org..nie part yg best nie...jeng..jeng...aku dn jejaka asal dr kg pn bercinta n bercintunnnn...n dh termaktub d takdir ku..aku bernikah dngn org kg...tpiiiii asl dr kg bkn kerja d kg..kerja d bndr..so kmi pn kahwinnn...

           first time dok kg..yela tul2 kg..ader pokok mempelm n kwsn yg luas..n kiri kanan ader pokok rambutan, dokong ,pisang, ayam2..n byk lg..syok je dok kg..damai...pnyerla sejuk..tpi jgn risau d umh FIL  ku ader water heater tau..( ank2 kcian kt mak n adik2 mndi sejuk so depa pn li ntuk kegunaan bersama..) ingt lg bnda pertm yg MIL bg kt aku ialah..kain batik..bg aku pkai..n menantu dia ni xde mslh la nk pkai..wlpn besr d bndr..tpi leh dok d kg..

          byk bnda yg aku x thu n aku thu..cthnyer asam keping..dok besa bli yg siap d kdai...mn nk tau aslnyer cmner..so nk d jdkn citer..ader ri tu kawn abh ( pak mertua ) wt mai buah apa nth..byk sgt..nk ala2 cm buah pa ye..kaler nk oren n bntuk cm nk jmbu skit kot...aku pn bertnya la pd mak..ni buah pa? n mak mertua ku dgn mka nk tergelaknyer berkt nie buah asam  pa nth nmnyer aku pn lpa.. yg orang dok wat ASAM KEPING TU!!!!..hehehe n aku dengn slmber nyer berkta..ooooo mn cek nk tau..dok besa tgk yg siap dh..



            

              awl thn  pertama aku kawen..so confirmla beraya d umh mak mertua kn...mmng umh mak mertua tiap2 thn mmng x miss wt lemang n rendang ayam..aku nie dlm ati xde la exctided sgt pn nk mkn lemang n rendang aym..yela asal raya je lik kelantan..n kmi plak klu rya slalunyer wt lontong n ketupat lemak tu je..time2  tu dok teringt lontong je...cma excited tng bkr lemang n aku menolong wt msk pulut dlm lemang tu..memndngkn aku time tu ngh sarat mengndung ank pertama..so aku pn try la mkn..cm tingin je bkn faveret pn..kn plk aku nyer due date tul2 hri ry ( 13.10.2007 )so aku pn pulun la mkn..pas tu gk..rs2 lemang ngn rendang ayamm...fuhhh sedap rupanyer....xhu kt sedap cmni...kranya time bka posa tu aku melantk lemang je..x sentuh nasi pn..



        
                  nk djdkn cter pgi raya tu aku skt perut nk beranak...mskla wad pg tu d hOSPITAL gERIK ,pERAK...MAKA lahirlah ank sulung ku..muhammad risa fakhrin...kn plak pntng wktu raya..alahai sedeynyer..xleh mkn kuih rya  yg plng pntg x leh mkn faveret terbaru ku iaitu   LEMANG + RENDANG AYAM...sejak ri tu..stiap kli rya je confirm kn wt rendang ayam n lemang...alahai sedapnyer..lbt ag ke nk rya..

         so skng nie..asl cti je aku akn lik kg...tpi leh dkatakn tiap2 mnggu aku akn lik gerik..kn plak kmi adr wt camp d suitu..sesp nk lwt leh la g ke http://drisaimpiana.blogspot.com/ atau sesp nk bercti or ader nk wt motivasi dialu2 kn..

             skng klu li kg..mmng aku berubh hbs..pakaian seharian aku d kg memng kain batik..nk kuar bndar bru pkai suar jeans..aku rs le pkai kain batik nie..rs selesa je..pas bsh pinggan..tgn mnjlr kt kain ntuk mengelp..n aku selesa mnjd org kg...wlaupun aku dibesarkn d bndr...
            

        

0 comments:

Post a Comment