Sunday 3 July 2011

sapa derhaka sapa? ank atau bapa?

bnda ni aku bc dlm satu buku ntuk didik ank..n aku betul2 tekejut dgn statement ni bhwa kter sbgai parents jg boleh di kategorikn derhaka pd ank kerna 
ni la cternye:
sayidina umar dan hak seorg ank dlm islam

Diriwayatkan ada seorang lelaki telah menemui Saidina Umar menceritakan keburukan perangai anaknya. Lalu saidina umar r.a telah memanggil anak lelaki tersebut dan meningatkan si anak tersebut tentang betapa besarnya dosa menderhakai ibubapa.

Si anak tadi bertanyakan kembali kepada saidina Umar r.a "Tidakkah anak juga ada hak ke atas ibubapnya ?"

Jawab Saidina Umar, "Ya.!"

Anak itu bertanya lagi, "Apakah dia hak-hak mereka (anak-anak)? "

Saidina Umar menjawab bahawasanya hak anak-anak ialah :

"Hendaklah si bapa memilih ibu yang baik untuk anaknya, memberi nama yang baik untuk anaknya dan mengajar anak-ankanya al-Quran."

lalu si anak tersebut terus menjawab, "Sesungguhnya bapanya tidak membuat satu pun daripada 3 perkara tersebut. Pertama dia tidak memilih isteri yang baik, ibuku seorang Negro, hamba kepada seorang majusi, kedua dia menamakanku Ja'lun (Ja'ranun) dan ketiga dia tidak mengajarkan ku satu huruf pun daripada al-Quran."
Lalu berkata saidina Umar kepada lelaki (si ayah) tadi, "adakah kamu datang kerana ingin mengadu tentang kederhakaan anakmu... tetapi sebenarnya kamu yang telah menderhakainya sebelum dia menderhakaimu."

0 comments:

Post a Comment